• Yritys
  • Palvelut
    • Relokaatiopalvelut
    • Muutto ulkomaille
      • Lähtövalmennus
    • Maailmalta kotiin
    • Suomeen muutettaessa hoidettavat asiat
    • paluushokki
    • Paluuvalmennus
    • Kielikurssit
    • Uraneuvonta
  • Valmennukset
    • Valmennus ulkomaille muuttaville
    • Kotimaahan paluu
    • Ulkomaalainen työntekijänä
    • Ristiriitatilanteet monikultturisessa työympäristössä
    • Monikulttuurisen työympäristön haasteet
  • Ajankohtaista
    • Vuokrata halutaan 5-6 makuuhuoneen asunto
      • testi
    • Työsuhteen päättyminen
    • Return Ticket Facebookissa
    • Mitä pitää tehdä
  • Työnantaja
    • Sopimus rajat ylittävästä etätyöstä voimaan 1.7.2023
    • Kun työsopimus päättyy
    • Työperäinen maahanmuutto
    • Expat Guide to Finland
    • Uusi ulkomaalaislaki voimaan 23.02.2023
    • D-viisumi opiskelijoille ja tutkijoille
    • Työnantajan sertifiointi
      • tsti
  • Kirjallisuutta
  • Yhteystiedot
  • in english

Muutto ulkomaille?

Ulkomaille muutaa vuosittain yli 8000 suomalaista. Lähtösyitä ei eritellä, mutta yleensä muutetaan joko töiden, opiskelun tai rakkauden perässä. Useimmat haluavat palata takaisin Suomeen jossakin vaiheessa, ainakin joksikin aikaa. Myös Suomeen muuttavien ulkomaalaisten määrä lisääntyy, koska tietyillä sektoreilla on työvoimapula. Sekä maailmalle lähtevät suomalaiset että tänne tulevat ulkomaalaiset tarvitsevat tukea, jotta asettautuminen uuteen kulttuuriin ja aikanaan takaisin kotimaahan sujuisivat mahdollisimman hyvin.

29.05.2018

Verkkopankkiin kirjautuminen muuttuu


Verkkopankkeihin kirjautuminen pitää uudistaa viimeistään syksyyn 2019 mennessä, tämän määrää uusi direktiivi. Nordea on jo asian hoitanut, muut pankit tulevat perässä, kertoo Tivi.

Eurooppalainen PSD2-pankkidirektiivi uudistaa verkkopankkiin kirjautumisen. Direktiivi velvoittaa luopumaan tunnuslukulistoista ja korteista.

Nordea on näin jo tehnyt ja syksyyn 2019 kaikkien muidenkin pankkien pitää seurata perässä.

 
 Muutos vaikuttaa siihen, miten nettipankkiin kirjaudutaan.

Listalta poimittavan tunnusluvun korvaa joko kännykkään asennettava sovellus tai erillinen, tunnuslukuja tuottava laite.

”Laite voi olla sormenpään kokoinen”, sanoo Danske Bankin kehityspäällikkö Marko Huhdanpää.

Laite napsautetaan ensin päälle. Laite itsessään saattaa vaatia uuden tunnusluvun, joka syötetään laitetta avattaessa.

 

Sen jälkeen laite antaa napin painalluksesta tunnusluvun, joka näppäillään verkkopankkiin.

Laitteen ei tarvitse olla yhteydessä verkkoon. Verkkopankki tietää minkä tunnusluvun laite tuottaa kullakin hetkellä.

”Mobiilisovelluksessa tunnuslukua ei tarvitse syöttää erikseen”, sanoo Huhdanpää.

Mobiilisovelluksen tunnusluku kytkeytyy seuraan verkko- tai mobiilipankkiin eikä sitä siis tarvitse syöttää erikseen.

”Turvallisuuden lisäksi tämä parantaa käyttäjäkokemusta. Verkkopankista tulee yksinkertaisempi käyttää.”

Uusi järjestelmä muokkaa myös asiakkaalle näkyvää käyttöliittymään. Jokaisella pankilla on omat tunnistautumisprosessit. Joillakin pankeilla on kaksikin tunnuslukulistaa.

”Kirjautumisesta jää ainakin yksi vaihe pois”, sanoo Huhdanpää.

Monelle vanhukselle ja teknologian kanssa taitamattomille uusi järjestelmä voi tuottaa vaikeuksia. Usein jo pelkkä käyttöliittymän ulkoasun muuttuminen tuottaa käyttäjille vaikeuksia.

Tekniikka & Talous 29.5.2018




Facebook

Yhteystiedot

Return Ticket

Liljasaarentie 3

puh: +358 40 703 2535
email: info@returnticket.fi


© 2017 Business group. All rights reserved | Design by W3layouts